MFlow

1000 ідей для бізнесу в 2020

Бізнес план віртуальної реальності

Ринок віртуальної реальності у туризмі тільки зароджується, але йому вже пророкують велике майбутнє. Деякі скептики говорять, що вона може навіть погубити весь туристичний бізнес. Щоб втриматись в туристичному бізнесі власникам туристичних агентств вже зараз потрібно обладнувати офіси гаджетами для демонстрації відео 3600, а дуже перспективним бізнесом з невеликими вкладеннями може стати зйомка туристичних об’єктів в різних країнах у форматі 3600-відео.

Світовий ринок віртуальної реальності

Технології віртуальної реальності, скоріш за все, в найближчому майбутньому зроблять переворот в сфері туристичних послуг в світі. За допомогою пристроїв віртуальної реальності ще перед придбанням туру відпочивальник зможе оцінити готель, його номери, пляж, вулиці міст, «пролетіти» на гелікоптері, повітряній кулі, чи «вийти в море» на яхті. За рахунок цього туристичні агентства зможуть збільшити кількість клієнтів, а технологічні компанії отримають додатковий заробіток.

Віртуальні технології в туризмі були представлені в початку серпня 2017 року в ході міжнародної зустрічі Virtuoso Travel Week, що проходила в Лас-Вегасі. Згідно з думкою експертів ринку туризму, попит на такі послуги буде зростати з року в рік, особливо в сегменті люкс-категорії. Навіть якщо клієнт ще не знає, куди йому відправитись, пристрій віртуальної реальності зможе допомогти йому здійснити свій вибір. Але головне, VR зможе суттєво збільшити кількість продажів туристичного продукту, даючи змогу «спробувати» різноманітні розваги і «побачити» якість та види послуг, що пропонуються. До прикладу, клієнту з допомогою окулярів віртуальної реальності доступні відчуття від польоту на повітряній кулі і розуміння того, чи сподобається йому реальний політ, тоді як до цього моменту він відчував страх перед невідомістю. Також запровадження технології в тестовому режимі показало, що з допомогою VR-презентації можна збільшити ймовірність придбання туристичного продукту, оскільки клієнт відчуває позитивний досвід і збільшуються очікування від туру.

На даний момент віртуальний туризм в світі розповсюджується досить повільно, оскільки обладнання є дуже дороговартісним, а також відсутні якісні демонстраційні ролики. Тому рівень розвитку залежить, в першу чергу, від готовності учасників ринку до суттєвих змін. Потрібне розуміння того, що інвестування грошей в придбання відповідного обладнання буде конвертоване в дохід зразу після запровадження: клієнти зможуть придбати нові пакети послуг, збільшивши прибутки туристичного агентства.

На кінець 2017 року тільки 1% комп’ютерів туристичних агентств були готові до роботи з технологіями віртуальної реальності, оскільки для них необхідні потужні обчислювальні пристрої. Але, згідно з прогнозами аналітиків уже до кінця 2018 року в світі буде біля 171 мільйона активних користувачів VR, а на кінець 2020 об’єм ринку буде складати 70 мільярдів доларів США. Саме тому багато гігантів ринку інвестують в інноваційну технологію в надії в довгостроковій перспективі отримати від цього фінансові переваги. Серед них можна виділити: Фейсбук, NVIDIA, GoPro.

Ситуація в Україні

Раніше українські туристичні агентства продавали «кота в мішку», оскільки турист міг побачити об’єкт тільки на фото чи відео,а також міг прочитати відгуки, більшість яких була написана маркетологами по замовленню того самого турагенства. Частіше за все результат був далекий від того, що вказувалось в рекламі.

В даний момент ситуація почала змінюватись, оскільки туристичні оператори почали використовувати віртуальну реальність, за допомогою якої кожен клієнт має можливість побувати в готелі, на пляжі, відвідати номер чи ресторан, а також туристичні принади міста чи регіону, в якому збирається опинитись. Звичайно, що туристичні агентства дуже ризикують, адже деякі напрямки, які раніше були популярними, можуть взагалі закритись через відсутність попиту.
Тим не менше, в країні очікується кардинальна зміна підходу до продажів і придбання туристичних послуг. І туристичним операторам потрібно бути до цього готовими, щоб не залишитися поза мейнстрімом на ринку тур послуг.

Зараз на ринку нашої країни найбільш популярними пристроями для перегляду контенту, є девайси, представлені світовими лідерами електронної промисловості: Oculus Rift, HTC Vive, Sony Play Station VR, Samsung Gear VR. Їх вартість – від $400 до 1000. Частіше за все окуляри представляють собою короб з оптичними лінзами з відсутнім апаратним чи програмним забезпеченням, в яку вкладається дорогий смартфон, обладнаний потужним процесором, гіроскопом і з великою роздільною здатністю екрану. Такі гаджети навряд чи підійдуть для професійного використання в туристичних агентствах, де потенційний клієнт завжди хоче з точністю до маленький деталей побачити свій майбутній номер. Тому для професійного використання краще вибирати окуляри з апаратним та програмним забезпеченням, обладнані потужним процесором, оперативною пам’яттю та серйозною роздільною здатністю. До прикладу, офіси туристичних агентств «Поїхали з нами» закупили окуляри від Самсунг для двох офісів трохи більше ніж за 15 тисяч доларів.

Варто сказати, що ринок віртуальної реальності знаходиться в Україні на початковій стадії розвитку, хоча вже є якісний контент в форматі 3600, який розповідає про найпопулярніші готелі і країни-лідери з туризму.

Нажаль в даний час такого контенту явно недостатньо. Частіше за все 3600-відеоконтент виготовляється самими готелями і розміщується на платних ресурсах, тобто за нього туристичне агентство повинне заплатити, щоб мати право демонструвати. Зараз його можна придбати абсолютно кожному, хоча експерти говорять, що зі збільшенням числа відеороликів вони можуть стати доступними тільки для партнерів того чи іншого готелю, щоб цей контент не міг використовуватись не чистими на руку туроператорами. Сьогодні українські турагенства в більшості випадків використовують контент, який був відзнятий їх співробітниками.

В найближчі 2-3 роки очікується зникнення рекламних турів, оскільки туристичних агентів може повністю замінити віртуальна реальність.

Гравці в Україні

TUI Ukraine. Європейська мережа туристичних агентств нещодавно запустила послугу огляду відпочинкових комплексів в офісах нового стилю TUI New Style. Ця послуга є зручним форматом огляду готелів в форматі 3600 за допомогою окулярів віртуальної реальності. Зараз послуга діє тільки в офісі, розміщеному в ТРЦ «Гулівер» в Києві, та в ТРЦ «Dream Town 2» в Києві. Щоб подивитися весь простір, достатньо повертати голову. Найближчим часом очікується поповнення колекції контенту з готелями та екскурсіями. На даний момент представлені готелі мережі Kaya Hotels & Resorts, Robinson Club, готелі з концепцією Fun&Sun, DAY&NIGHT CONNECTED та інші. Також найближчим часом очікується збільшення числа офісів, обладнаних віртуальною реальністю.

Поїхали з нами. Піонер в освоєнні інноваційного напрямку в туристичному бізнесі. На даний момент тільки 2 офіси компанії обладнані приладами для огляду готелів та екскурсій в віртуальній реальності. Це офіс «Поїхали з нами» по вул. Басейній, 17 (м. Київ, метро Льва
Толстого), а також офіс «Поїхали з нами» по вул. Ірпіньській 62б (м. Київ, метро Академгородок). По приходу в офіс клієнту запропонують здійснити декілька віртуальних подорожей, серед яких він може самостійно обрати ту, яка найбільше підійде саме йому, а також обрати комплекс додаткових послуг, шляхом перегляду доступних готелів, пляжів, яхт. Найближчим часом компанія планує суттєве розширення власної бази даних щодо готелів та екскурсій, а також обладнання всіх офісів туроператора приладами віртуальної реальності.

Проблеми ринку віртуальної реальності України

Не дивлячись на те, що прилади віртуальної реальності дають додаткові можливості заробітку туристичним агентствам, які його впроваджують через збільшення довіри до них клієнтів (кожен потенційний турист може прийти і детально ознайомитись не тільки з комплексом, в якому він буде проводити свій час, але також і з конкретним номером, вигодами, рестораном, екскурсіями, пляжем), на сьогодні тільки дві мережі обладнали декілька своїх офісів подібним приладдям.

Повільні темпи розвитку VR в сфері туризму України пов’язані насамперед з тим, що обладнання для запису 3600 відеофайлів коштує дуже дорого, тому не всі готелі можуть собі дозволити запис такого контенту. В основному замовляють цю послугу зараз тільки готельні відпочинкові комплекси лакшері-класу, а навіть готелі рівня чотирьох зірок поки чекають здешевлення послуги запису яке буде можливим тільки в тому випадку, якщо такі зйомки стануть масовими. Не спасає навіть те, що контент є платним, тому частину грошей готель може собі повернути від свого партнера, який закупить демонстраційні матеріали для своїх офісів.

З іншого боку туристичні оператори України, особливо невеликі, не бажають розпочинати запровадження послуги віртуальної реальності знову ж через дороге обладнання і необхідність закупівлі потужного комп’ютера, якому буде доступна обробка великих об’ємів інформації. Також варто зазначити, що в даний момент кількість контенту дуже мала, в основному українські туроператори займаються самостійною зйомкою, а це, як було написано вище, теж дуже дорога справа, доступна тільки мережевим операторам. Саме тому туристичні компанії, навіть з огляду на те, що вкладені гроші почнуть повертатися зразу після запровадження послуги, не поспішають впроваджувати її в своїх офісах, чекаючи збільшення кількості контенту і появи файлів з туристичними принадами міст, які частіше за все відвідують вітчизняні туристи.

Перспективи ринку віртуальної реальності України

2018 рік, на думку експертів – рік початку революції і масового використання інтернет-технологій в усіх сферах господарювання, в тому числі і в області подорожей та туризму. Згідно з прогнозами спеціалістів, в туристичній галузі України продовжиться розвиток наступних трендів:

1. Туристичні компанії будуть продовжувати інвестування в персоналізуючи ПЗ, яке налаштоване на аналіз персональний вподобань споживача, для покращення споживчого досвіду.

2. В 2018 році нові технології вивели «ефект присутності» на новий рівень, що дало можливість суттєво спростити вибір напрямку для подорожі і житла. Хоча ринок віртуальної реальності в туризмі ще «сирий», а гравців дуже мало, вже зараз можна сказати, що послуга користується неабиякою популярністю, а зростання кількості контенту і офісів, обладнаних гарнітурою для можливості здійснення демонстраційної віртуальної подорожі стрімко збільшить затребуваність сервісу, особливо у великих містах України. Спеціалісти рахують, що вже починаючи з 2019 року багато вітчизняних туристів будуть покладатись на штучний інтелект і цифрові технології у підготовці до подорожі, а також у тому, якою вона буде.

Майже третина (29%) подорожуючих говорять, що їм буде дуже зручно, коли можна буде спланувати подорож за допомогою комп’ютера, основуючись на історії поїздок, а половина з них рахує, що для них немає значення чи описує подорож їм реальна людина, чи машинна технологія – головне, щоб вони отримували відповіді на всі цікавлячі питання.

3. Ще одним трендом 2018 року є використання доповнення віртуальної реальності – так-званої «доповненої реальності», що здійснює допомогу, в першу чергу індивідуальним подорожуючим, а також тим, хто займається шопінг-туризмом. Варто сказати, що закордонні готелі вже зробили ставку на масове впровадження штучного інтелекту: роботи почали працювати там. В найближчому майбутньому вони зможуть проводити реєстрацію заїздів, використовуватись для інформаційної підтримки і розваг туристів, обслуговування номерів та представлення інформації для подорожуючих через спеціальне програмне забезпечення.

Robotic Process Automation (RPA) допоможе компаніям виконувати адміністративні задачі, що повторюються більш якісно та дешево (хоча поки важко представити робота за столиком рецепції українського готелю чи туристичного агентства, але спеціалісти вважають, що такі зміни відбудуться до закінчення 2020 року).

Ситуація ринку віртуальної реальності в Росії

Згідно з даними опитування, проведеного компанією Prosense серед російських туристичних операторів, в найближчі 2 роки технології VR (віртуальної реальності) перетворяться з «дорогої іграшки» в один з обов’язкових інструментів туристичного бізнесу.

Також компанія провела опитування серед туристів, які користувались послугами туристичних агентств і тих, хто вже використовував послугу віртуальної реальності. На питання про те, чи хотів би турист використовувати послугу VR для вибору туру, 99% респондентів відповіли ствердно і тільки 1% віддають перевагу класичному спілкуванню з людиною. В той же час на питання про те, які емоції викликав перегляд контенту, 90% опитаних відповіли, що тільки позитивні.

На думку генерального директора Prosense, такі дослідження дають можливість зробити висновок, що туризм є одною з головних бізнес-галузей використання віртуальної реальності. Деякі аналітики відмітили великий потенціал використання віртуальних турів в якості інструменту просування туристичних послуг. При реалізації того чи іншого туристичного продукту клієнт може ознайомитись з віртуальним промо-туром з демонстрацією умов проживання, пам’яток, рекреаційних зон. Крім того, що віртуальні тури є більш інформативними в порівнянні з рекламними буклетами, вони здатні викликати сильні позитивні емоційні переживання у учасників VR-туру, що сприяє здійсненню імпульсивного придбання.

Власники туристичних агентств прогнозують максимальну затребуваність VR-технологій для демонстрацій переваг готельних комплексів та курортних зон. Темпи впровадження інноваційної послуги будуть залежати від обґрунтованої вартості використання технологій віртуальної реальності в туристичному бізнесі. На сьогодні в світі приблизно 72 мільйони користувачів віртуальної реальності. Згідно з прогнозами аналітиків, до 2020 року їх кількість зросте до 200 мільйонів. Одним з ключових умов росту кількості користувачів є зниження ціни VR-девайсів та їх поява на масовому ринку.

Згідно з прогнозами аналітиків, послугами традиційних турфірм будуть користуватись ще протягом 10-15 років, але з кожним роком кількість адептів стандартних пакетів послуг буде зменшуватись. Це, перш за все, пов’язано зі зміною психології туристів, які все частіше хочуть самостійно планувати подорож. Технології VR i AR (доповненої реальності) сприяють розвитку як самостійного туризму, так і туристичному бізнесу.

Найважливішими факторами при прийнятті рішення про придбання гарнітури віртуальної реальності для громадян Росії є зручність використання, її вартість (чим дешевше – тим краще, незважаючи на якість), а також кількість і якість контенту.

Що ж до самого контенту, то на першому місці для росіян стоїть віртуальний туризм.

Гравці Росії

TUI – Росія. Піонер розвитку технологій віртуальності реальності в туристичному бізнесі. Перший офіс «TUI shop 2.0» відкрився в квітні 2017 року в Москві, в торговому центрі Рів’єра. З повідомлень співробітників компанії, офіс обладнаний згідно зі стандартами європейських офісів компанії. Як і в Європі, так і в Росії використовується принцип: зробити агентство не просто офісом, а відпочинковою зоною, де клієнт може розслабитись, випити безплатної зернової кави, зайти в Інтернет, скористатись безплатним wi-fi, пограти в Play Station і тільки після цього зайнятись вибором необхідного туру. Співробітники обіцяли, що переобладнання інших офісів почнеться в найближчому майбутньому, але даних про це на даний момент (серпень 2018) поки немає.

Нажаль також немає ніякої інформації про інших гравців ринку туристичних послуг Росії, які впроваджують технології віртуальної реальності в своїх офісах. Можливо це пов’язано зі зниженою купівельною спроможністю росіян, оскільки зараз ця послуга відноситься до сегменту готелів люкс-класу. Можливо така ситуація склалась через санкції, які передбачають скорочення співробітництва з російськими резидентами в області високих технологій – достовірно не відомо.

Проблеми ринку  віртуальної реальності Росії

Широкому розповсюдженню пристроїв віртуальної реальності та її контенту на споживчому ринку Росії, як і в Україні, заважають відносна дорожнеча VR-гаджетів, нестача якісного контенту і масові упередження громадян, які ще не готові сприйняти віртуальну реальність як те, що вже через декілька років може стати необхідним атрибутом повсякденного життя (згадайте ситуацію, яка мала місце два десятка років тому з мобільними телефонами, адже в той час ніхто і не сподівався, що цей девайс уже через кілька років стане необхідним для повсякденного життя). Між тим, сукупний об’єм споживчого ринку пристроїв віртуальної реальності і її контенту на кінець 2017 року склав 16 мільйонів доларів США. Продаж пристроїв віртуальної реальності складає біля 75 відсотків від цього об’єму – всього за рік було реалізовано біля 560 гарнітур і комплектів обладнання для ПК. Найбільша популярність на російському ринку належить недорогим мобільним гарнітурам віртуальної реальності виробництва Китаю, які орієнтовані на перегляд контенту в форматі 3600-відео та простих додатків віртуальної реальності. Галузеві експерти очікують, що число російських користувачів віртуальної реальності до 2020 року буде становити від 5,4 до 5,6 мільйонів чоловік.

По відношенню до використання пристроїв та освоєння нових технологій в Російській Федерації є суттєві відмінності між чоловічою та жіночою половинами населення. Чоловіки значно більш лояльні до впровадження сучасних технологій і пристроїв віртуальної реальності, зокрема в туризмі, ніж жінки. Вони більш знайомі з поняттям «віртуальна реальність» та її пристроями, а також орієнтовані на більш інтерактивний контент – різноманітні ігри, віртуальні симулятори. Що ж до жінок, то вони більш настроєні на перегляд відеофайлів в форматі 3600 з різноманітної тематики, на першому місці по інтересам – здійснення віртуальних подорожей на основі безплатного контенту з Інтернету.

Перспективи ринку віртуальної реальності Росії

Технологія віртуальної реальності, згідно з думкою російських експертів, не може бути безперспективною, особливо в туристичній сфері. Її появу схильні порівнювати з появою фотографії та кінематографу.

Темпи розвитку галузі свідчать, що впродовж найближчих років всі росіяни зможуть скористатись послугами віртуальної реальності в туризмі, незалежно від соціального статусу та рівня життя, оскільки навіть зараз VR-гаджети мають у себе багато російських громадян.

Взагалі найближчим часом виникне не просто якісна, але і кількісна зміна технології – поряд зі збільшенням роздільної здатності екранів і зменшення розмірів окулярів віртуальної реальності, збільшенням кутів огляду відбудеться інтеграція VR-пристроїв з нейроінтерфейсами, різноманітними контролерами, сенсорами та датчиками. Гаджети віртуальної реальності зможуть стимулювати температурні показники, механічну дію і т.д.

Зміниться методика введення інформації – будуть задіяні і нейротехнології, які дадуть змогу керувати віртуальною реальністю силою думки, а також системи відслідковування рухів очей та ввід інформації голосом та контролери для керування жестами та рухами рук. В перспективі збільшення доступності доповненої реальності – технології, яка зможе доповнювати реальний світ віртуальними об’єктами. В результаті на ринку Росії з’являться доступні пристрої, схема роботи яких буде подібна до Microsoft Hololens. Мова йде про окуляри, які будуть доповнювати навколишній світ туриста віртуальними зображеннями, підказками та необхідною інформацією.

Зі впевненістю можна сказати, що до кінця 2020 року індустрія віртуальної та доповненої реальності встане на ноги, знайде масового користувача і розпочне свою переможну ходу не тільки по Росії, але й по світу в цілому.

Варто сказати, що Росія не користується тільки закордонними гаджетами. В середині 2016 року в Московському технологічному інституті був створений шолом NVR, в який зараз закінчують встановлювати нейроінтерфейс, а також створена платформа для віртуальних комунікацій Timvi. Ще одним яскравим винаходом російських вчених стало повне відслідковування користувача в просторі – прогулянка по висотці МДУ, причому ідея була запозичена навіть японцями.

В цілому російський ринок віртуальної реальності в туризмі розвивається доволі активними темпами: суттєво збільшується кількість студій з розробки VR-додатків і зйомки відео, формату 3600.

Перелік обладнання для реалізації бізнес плану віртуальної реальності та його вартість

Власникам туристичних агентств, які настроєні на впровадження інноваційних технологій потрібне придбання професійних окулярів з нормальною роздільною здатністю і програмним забезпеченням.

Окуляри працюють від потужного ПК (не менше 4 ядра, не менше 8 ГБ оперативної пам’яті, потужна відео карта, ОС Windows 10 Fall Creator’s Update), обладнані РК дисплеями високої роздільної здатності (1440*1440 пікселів (мін)), з комплексним контролером, підключенням через HDMI.

Вартість таких окулярів знаходиться в межах від 400 до 1500 доларів США.

Для зйомки відео контенту формату 3600 і продажу його туристичним агентствам потрібно використовувати професійні камери, вартість яких знаходиться в межах від 17 тисяч до 95 тисяч доларів США.

До прикладу, одна з найпопулярніших камер зараз: Z CAMV1 PROвартістю 35 тисяч доларів США.

Характеристики камери:

Livestreaming / Playback: Z CAMTM Controller ZCAMTM Wonderlive.

Можливості зйомки 3D-стерео: Моно і стерео.

Роздільна здатність, FPS: Стерео: 7К 30 fps/4К 60 fps; Моно: 8К30fps/4К 60fps.

Власний софт по зшивці: Z CAMTM WonderStitchPro (вартість ліцензії – 1499 доларів США) з технологією Optical Flow Stitchin’.

Тип камер/лінз, що використані в пристрої та їх покриття: 8 лінз з кутом огляду 1900 (MFT), сенсори з матрицею 1/3” SonyCMOS, додатковий сенсор для встановлення балансу білого і експозиції.

Максимальний FPS – 60.

Вага камери: 2,38 кілограм.
Ця камера професійної зйомки створена на базі алгоритмів зйомки і зшивання, які опубліковані компанією Фейсбук у відкритому доступі. Вона є одною з перших камер, які вже доступні на ринку. Судячи зі всього представники Фейсбук задоволені отриманими результатами і на стенді компанії під час конференції F8–2017 камери китайського бренду ZCAM були представлені в якості прикладу.

ZCAM пропонує стереокамеру з вісьмома лінзами по 190 градусів та можливістю зкачування матеріалів через 10-ти гігабітний Ethernet порт (також є можливість стрімінгу і плейбеку). Тому до поступлення в продаж власних камер Фейсбук, ця професійна камера є найбільш доступним обладнанням.

Поділіться з друзями